De magie van Oda Nobunaga

 

Ja hoor, het is best mogelijk om bij een verandering op voorhand de reacties van mensen in te schatten.

  • Ongeveer 2% van de medewerkers zullen zonder verdere vragen op ons voorstel tot verandering instappen. Ze zeggen direct “Ja”.
  • Bijna 14 procent zal 1 vraag stellen. Als we hier op een bevredigende manier kunnen antwoorden, zal ook deze groep van medewerkers ‘Ja’ zeggen. We noemen het de "one QP's" (one question per person).
  • 68 % van de groep zal echter 10 vragen hebben. Maar als we ook hier de antwoorden hebben, zullen ook zij meegaan met de verandering. Dit zijn de "ten QP's".
  • Ongeveer 14% zal ruim 100 vragen hebben. Dit zijn de 'hundred QP's". Hen meenemen in het verhaal wordt zoals je aanvoelt al wat lastiger.
  • 2% van onze medewerkers zal 10.000 vragen hebben… Deze groep van "tenthousand QP's" zijn diegenen die het bloed van onder onze nagels halen. 

Het is onmogelijk om als leidinggevende(n) al die vragen van de meest negatief ingestelde medewerkers te beantwoorden. 

Daarom is het absoluut belangrijk in te zien, dat we ons tijdens veranderings-trajecten vooral richten op de eerder positief ingestelde collega’s. 

Eens zij ‘Ja’ zeggen, zullen ze de talloze vragen van de 16 % negatief ingestelde collega’s mee helpen beantwoorden.

Bijkomende is het een zeer goed idee om bij grotere veranderingen FAQ’s voor te bereiden en bij de hand te houden voor de eigenlijke communicatie. Door 20 mogelijke vragen voor te bereiden en tijdens de communicatie te gebruiken, hebben we onmiddellijk meer dan drie vierde van de medewerkers mee in onze opzet.

Zorg dat je deze FAQ's optimaal verspreid. Geef ze mee aan de leidinggevenden, hang ze uit aan de infoborden, zet ze op het intranet,...

Maar als je hier niet genoeg aan hebt, dan kan je zoals Oda Nabunage ook wat magie gebruiken. 

De grote Japanse krijgsman Oda Nobunaga besloot de vijand aan te vallen, hoewel hij slechts één tiende had van het aantal mannen dat de tegenstander onder zijn bevel had.

Hij wist dat hij zou winnen, maar zijn soldaten twijfelden. Onderweg hield hij halt bij een Shino Tempel en zei tot zijn mannen :
“Nadat ik een bezoek heb gebracht aan deze tempel zal ik een munt opgooien. Als het kop is winnen we, als het munt is verliezen we. We zijn in handen van het lot”.

Nobunaga ging de tempel binnen en deed een stil gebed. Hij kwam weer tevoorschijn en gooide een munt op. Het werd kop. 

Zijn soldaten waren zo vol enthousiasme dat zij glansrijk wonnen.

“Niemand kan de hand van het lot veranderen,” zei zijn oppasser tegen hem na de strijd.

“Inderdaad niet,” zei Nobunaga, … en liet hem een munt zien met aan iedere kant een kop.

Wat onthouden we hier uit? 

De wijze les: als ik zelf niet overtuigd ben van wat er moet gebeuren, waarom zou een ander dat zijn?

Zoek je naar meer inzichten en tips om als ondernemer of leidinggevende nog beter te scoren? Lees dan "Snuif de nectar van ondernemerschap". Bestel het boek vandaag nog via www.patrickverschelde.com

Heb je advies of begeleiding op maat nodig? Mail naar patrick.verschelde@okc.be of bel +32 478 88 23 01. Zet de koffie klaar en ik kom langs voor een vrijblijvend eerste gesprek.