Dé motor voor verandering?

“The Fun Theory” stelt dat menselijk gedrag duurzaam gewijzigd kan worden door de factor plezier te implementeren. Een van die experimenten speelt zich af aan de uitgang van een metro. Bij het naar buiten gaan, dient iedereen te kiezen tussen de trap of een roltrap. Normaal kiest de overgrote meerderheid om de roltrap te gebruiken. Allicht omdat dit de keuzemogelijkheid is die de minste inspanning vraagt…

Nu stelde zich de vraag: Hoe kunnen we mensen motiveren om de trap te gebruiken ? 

Hiervoor werd de trap omgetoverd tot een pianotrap. Iedere stap die een voorbijganger op de trap zet, maakte een geluid zoals je dit krijgt bij het indrukken van een pianotoets. Daarnaast zag de trap er ook perfect uit als een piano.

Resultaat: + 66% kozen de klassieke trap boven de roltrap. Bijna iedereen reageerde daarenboven enthousiast op het plezierelement.

Dus, als je menselijk gedrag wil veranderen, denk dan zeker ook aan de fun-factor.